hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قزوین| باغستان ثروت ارزشمند قزوین

قزوین| باغستان ثروت ارزشمند قزوین

استان قزوین یکی از استان‌های شمالی کشور است که به دلیل موقعیت جغرافیایی نقطه اتصال 11 استان کشور است که از ظرفیت‌های بزرگی همچون تاریخی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری برخوردار‌است. 

به گزارش رویداد امروز، قزوين علاوه بر سوابق تاريخي و کشاورزي يکي از قطب‌های بزرگ صنعتي ايران محسوب می‌شود که با داشتن بیش از 3400 واحد کوچک و بزرگ صنعتي مقام بالایي در صنعت کشور دارا است. به دلیل خاک حاصلخیز و تنوع اقلیم زمینه مساعدی برای کشت انواع محصولات گرمسیری و سردسیری در نقاط مختلف استان فراهم‌شده است به‌طوری‌که انواع محصولات گندم، جو، یونجه، زعفران، چغندرقند، عدس، لوبیا، سیب‌زمینی، تره‌بار، هندوانه، زیتون، ذرت، پسته، زیتون، گیلاس، سیب، هلو، زردآلو، گردو، انگور، فندق و زالزالک در سطح وسیعی از مزارع کشاورزی استان قزوین کشت می‌شوند. تاکنون رجال و مشاهير بزرگ و نام‌آوری در زمینه‌های مختلف علمي، هنري، سياسي و... از اين سرزمين کهن برخاسته و هر يک توانسته‌اند با خلق آثار و اقدامات ارزشمند، تأثیری بسزا در پيشبرد فرهنگ ملي داشته باشند. شخصیت‌هایی چون عمادالدين زکرياي قزويني جغرافی‌دان و صاحب کتاب «عجايب المخلوقات»، حمدا... مستوفي مورخ و شاعر، عبيد زاکاني شاعر و طنزپرداز، شهيد ثالث، ميرعماد استاد بزرگ خوشنويسي، (ملاخليلا) فقيه و مفسر دوره صفوي، عماد الکتاب خوشنويس چیره‌دست، رئیس المجاهدين سردار گروه مردمي انقلاب مشروطه، سيد اشرف‌الدین حسيني (نسيم شمال) طنزپرداز آزادی‌خواه عارف قزويني آزادی‌خواه و شاعر ملي، علامه علی‌اکبر دهخدا گردآورنده فرهنگ سترگ دهخدا، علامه محمد قزويني محقق و مصحح متون ادبي، دکتر سيد محمد دبير سياقي محقق و مصحح متون ادبي، دکتر احسان اشراقي محقق و مورخ، محمدعلی رجايي رئیس‌جمهور شهيد ازجمله فرهیختگان بزرگ برخاسته از این کهن شهر کشور هستند.

از جاذبه‌های گردشگری تا غذاهای سنتی

 ازجمله بناهاي تاريخي و جاذبه‌های گردشگری استان قزوين نيز می‌توان به سرای سعد السلطنه، عمارت کلاه‌فرنگی و سردر عالی‌قاپو، آرامگاه حمدالله مستوفي، حمام قجر، بازار قيصريه، دریاچه اوان و قلعه حسن صباح در منطقه الموت، مدرسه و مسجد سردار، مسجد جامع کبير، امامزاده حسين (ع)، مسجد نبي، برج‌های دوقلوی خرقان در آبگرم و... اشاره کرد. مسافران و گردشگرانی که به قزوین سفر می‌کنند می‌توانند از غذاهای سنتی این منطقه همچون قیمه نثار، شیرین‌پلو، آش دوغ، دیماج، کال جوش، دم‌کباب، آش آلو ( ارشته ) استفاده کنند و از شیرینی‌های مخصوص و سنتی شهر قزوین همچون باقلواي پيچ و لوزینه، نان برنجي، نان نخودي، نان قندي، نان بادامي (قرابیه)، نان‌گردویی، پادرازی، نان چرخي، نان چايي، اتابكي، وليعهدي، حاج كريمي سوغاتی ببرند.

باغستان ثروت ارزشمند شهر قزوین است

 مزیتی که قزوین را از شهرهای دیگر متفاوت می‌سازد باغستان‌های سرسبز با قدمتی ۱۴۰۰ ساله است که گرداگرد شهر قزوین را فراگرفته‌اند، باغستان‌هایی مملو از درختان پسته و بادام و تاکستان‌های گسترده که صفا و طراوتشان شهر را زنده می‌کند و محصولشان برای تأمین نیاز هم‌وطنان، به اقصی نقاط کشور صادر می‌شود. معاون نظارت پایش سازمان محیط‌زیست استان قزوین درباره وضعیت باغستان سنتی گفت: باغستان سنتی قزوین از 3 جهت در محدوده شرق، جنوب و غرب شهر گسترده شده است. مظفری افزود: این باغات بالغ‌بر 2700 هکتار است اما آنچه به واقعیت نزدیک است حدود 1700 هکتار از این باغستان را می‌توانیم باغ تلقی کنیم. او به نقش مؤثر باغات در کنترل آلودگی‌ها و تولید اکسیژن سالم برای زیستمندان اشاره کرد و بیان داشت: بر کسی پوشیده نیست باغ و درخت از نگاه اکوسیستمی در تأمین آب‌های زیرزمینی، کنترل فرسایش و کنترل منابع زیست‌محیطی و نیز حفظ منابع آب، حفظ کیفیت هوا نقش ارزشمندی ایفا می‌کند و در کنار آن‌یک ارزش تنوع زیستی هم دارد. به گفته او: این باغات دارای قدمت طولانی هستند و حفظ باغات ازنظر ژنتیکی بسیار حائز اهمیت است و مکانی برای تنوع زیستی سایر گونه‌های جانوری به شمار می‌آید. معاونت نظارت پایش سازمان محیط‌زیست استان قزوین گفت: اگر با رویکرد خدمات اکوسیستمی باغات را ارزش‌گذاری کنیم با یک سنجش پولی قابل ارزش‌گذاری نیست. مظفری بابیان اینکه پروژه‌های پل‌سازی و احداث کمربندی که از دل باغات عبور می‌کند موجب از بین رفتن یک نوع خدمات اکوسیستمی می‌شود ادامه داد: روندی که در حال حاضر با ایجاد پل‌ها و پروژه‌های عمرانی و نیز رهاسازی باغات طی می‌کنیم مشکلات عدیده‌ای را از روند تخریبی و سیل و سیلاب قهقرایی ایجاد کرده است. او افزود: یکی از دلایل تشکیل سازمان باغستان در قزوین برنامه‌ریزی برای حفظ باغات بود اما به دلیل اقتصادی نبودن باغستان بسیاری از باغداران این ثروت ارزشمند تاریخی را رها می‌کنند و عملا شاهد بهبود احیای باغ‌ها نیستیم. او در مورد تأمین منابع آبی برای آبیاری باغات، به ایجاد تصفیه‌خانه پساب‌های خانگی اشاره و تأکید کرد: بخش قابل‌توجهی از منابع آبی بدون برنامه مشخص رهاسازی می‌شوند و نیز بخش زیادی از منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اما درعین‌حال امکان تأمین منابع آبی از طریق احداث تصفیه‌خانه و استفاده از پساب‌های خانگی برای تأمین نیاز آبی باغات وجود دارد. مظفری خاطرنشان کرد: هرچند در مباحث آبی دچار تنش هستیم اما اگر باغات قزوین از بین بروند مشکلات بیشتری متوجه ما می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد